søndag 26. september 2010

Slik fæl treningsproblematikk!

Etter de par siste treningene på agility-banen, har vi som ekvipasje (Leija & meg) blitt konfrontert med et par valg: Hvilke felt vi skal kjøre og innlæring av høyreslalom.

Når det gjelder felt innlæring, er jeg så heldig å ha en hund som faktisk søker felt-hinderet når hun får et valg mellom det og et annet hinder. Problemet som eg ser, er farten hennes, men da får jeg et dilemma som er litt vanskelig å velge mellom; Kjøre en sikker innlæring på stående felt (2-on-2-off // 4-on) eller prøve en, i mine øyne, mer usikker og feil-hyppig metode med løpende felt.

Løpende felt 
2on-2off

Dilemmaet mitt blir jo om jeg skal senke farten til Leija eller bruke lenger tid på innlæring av felt, slik at de løpende feltene kan bli sikre???? Det er flere positive og negative sider med hver enkelt metode, men det vanskeligste valget er hvilken jeg skal velge.

På slalominnlæringen har vi gjort store fremskritt den siste tiden. Vi klarer, med god fokus, en hel 12-pinners slalom nå. Både med god fart og middels god fart, om farten blir for stor, øker feilprosenten veldig.. Men, burde jeg begynne innlæring av høyre-slalom nå, eller vente til venstre slalom sitter som et skudd?

Hva skal jeg velge? Hvordan skal jeg gjøre dette? Mange GODE spørsmål, som har MANGE svar, alle subjektive til hva hver enkelt person ønsker.. Jeg får bare prøve på det jeg mener er best for Leija og meg, åsså trene masse.. og da mener jeg MASSE :D

Ha en fortreffelig ny uke etter en slitsom helg.. Det har iallefal vi hatt :)

Tommy & Leija

4 kommentarer:

  1. Jeg ville ikke begynt med høyre slalom før den sitter 100% på venstre siden. Tror det bare vil føre til forvirring og gjøre at det vil ta ekstra lang tid før slalomen i seg selv sitter som et skudd. Det er uansett ikke så ofte høyre slalom i klasse 1 baner, så dere har nok av tid til å trene inn høyre slalom etterpå. Inntreningen av høyre slalom vil også ta mye kortere tid når bikkja er 110% sikker på hva hun skal gjøre i slalomen.

    Når det gjelder felt, så er det liten tvil om at det aller, aller beste er løpende felt.
    Jeg mener uansett at du bør gå for det litt tryggere 2 på/2 av Dette fordi bikkja har generelt god fart i banen og jeg tror ikke du på død og liv må ha et løpende felt for å komme best ut på tiden. Da er det bedre å ha et trygt felt slik at dere ikke blir slått pga feltfeil.
    Tidsmessig tror jeg ikke dere kommer til å slite uansett.

    SvarSlett
  2. Jeg hadde brukt stoppfelt hvis jeg ikke var helt sikker på at jeg virkelig ville legge jobben i å få trygge løpende med lave treff (nedenfor nederste pinne) hver eneste gang. Hvis hunden ikke forstår kriteriet (og det er et mye mindre tydelig kriterium enn stopp) er det ingen vits. Stopp er mye enklere for både deg og hunden å forholde seg til. Samtidig vinner man ikke mer enn rundt et halvt sekund på løpende felt sammenliknet med bra stoppfelt, så det har ikke SÅ mye å si tidsmessig heller. Jeg har jo trent løpende, men fy, så mye jobb det var, og fy, så vanskelig!

    Angående slalåm ville jeg aldri lært inn bare den ene siden først. Mine hunder får både høyre og venstre helt uavhengig fra dag én, så slipper man å trene innganger og selvstendighet etter hvert... Susan Garretts 2by2-metode fungerer utmerket...

    Trivelig at du blogger litt igjen! Man må jo følge med på agilityschipperkene omkring :-)

    SvarSlett
  3. Tommy.
    Tenk igjennom hva du tenger for deg og din hund - og jobb utifra det. Det er utrolig mange veier til målet, men det viktigste er at man jobber ut fra det individet man har. Hvis du trener inn stopp felt, så har du mye mer kontroll på hunden din i fartsbaner, men det er jo dødskult med løpende felt da..... Jeg ser mange som sliter når de har løpende felt i føringsbaner. jeg ser også at banene dommerne lager blir vanskeligere og vanskeligere - både når det gjelder føring og når det gjelder fart. Så tenk litt igjennom dette før du tar et valg.

    Når det gjelder slalom så spørs det hvordan du lærer den inn. Lærer du inn alle typer innganger, så burde ikke høyreslalom ta lang tid å lære - etter at venstreslalom sitter. Gjør du det på annen måte ville jeg kanskje vurdert å trene høyreslalom også...

    SvarSlett
  4. Carina: Jeg kommer nok å begynne med høyre-innlæring nå i nærmeste fremtid. Jeg er så heldig som har en hund som allerede kan søkende inngang fra nesten alle vinkler :) Det letter innlæringen slik som Ghita sier i sin kommentar.

    Ingrid / Carin / Ghita: På felt-innlæring har jeg rett og slett valgt min egen metode å lære inn feltet på, noe jeg finner lettere enn å "binde" meg til en spesifikk metode å lære.

    SvarSlett