mandag 8. februar 2010

Nedtelling og språkforvirring

Nå er det bare 11 dager og 6 timer før jeg tar turen til Sola Flyplass og setter meg på flyet mot Gardermoen. Der blir det et lite flyskifte før turen fortsetter til Helsinki og første møte med Coros Miracle (Leija).

Leija i perfekt avslapningssitt.

Jeg skal tilbringe 2 dager hos Carola og Risto Ojanperä og Johanna Stolt (eierne av Kennel Coros), i sammen med 5 hunder, en kanindachs (min favorittvalp der borte), Leija, Findus og en puddeltispe.. Dette kan bli interessant ;)

Språkmessig er jeg ganske heldig, siden de alle sammen snakker svensk. Hadde de ikke gjort det, tror jeg ting hadde blitt veldig vanskelig. Finsk er et VELDIG vanskelig språk å lære, bare se her;

en = yksi, to = kaksi, tre = kolme, fire = neljä, fem = viisi, seks = kuusi, syv = seitsemän, åtte = kahdeksan, ni = yhdeksän, ti = kymmenen.
Hei = Moi / Terve
Takk = Kiitos
Hilsen = terveisin
Snakkes = Nähdään
Leija er en fin hund = Leija on hieno koirat

Som du kan se, kan det blir kjekt å lære dette språket ja :P så bra at man faktisk liker å lære nye ting da, for viss ikke hadde det blitt VELDIG stress når man skal på utstilling i Finland ja ;) Og er ikke bare å uttale det sånn som man TROR det står... men det blir for vanskelig å gå inn på her, så dropper det..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar